Tutorial-Hide Shoutbox

yuhuu ~ bila dh sekali buat tuto , rasa mcm nk buat lagi pulak . haha . tapi ni bukan aku saja gedik nk buat . aku buad ni pun sbb mmbe tersyg yg request ok . tgk bwh ni

click utk besar .
mksud dea shoutbox mcm aku ni . yg ada krtun belon dan sorokkan . okay . aku pun tak lah pndai cgt . aku ikut cara Kak Hanna jew ni . okay , mulakan .

Dashboard>Design>Page Element>Add Gadget>HTML/JAVASCRIPT
copy code bwh ni . tekan CTRL+C

<style type="text/css">
#gb{
position:fixed;
top:50px;
z-index:+1000;
}
* html #gb{position:relative;}
.gbtab{
height:400px;
width:300px;
float:left;
cursor:pointer;
background:url('URL gambar anda') no-repeat;
}
.gbcontent{
float:left;
border:2px solid #666666;
background:#F5F5F5;
padding:10px;
}
</style>
<script type="text/javascript">
function showHideGB(){
var gb = document.getElementById("gb");
var w = gb.offsetWidth;
gb.opened ? moveGB(0, 290-w) : moveGB(290-w, 0);
gb.opened = !gb.opened;
}
function moveGB(x0, xf){
var gb = document.getElementById("gb");
var dx = Math.abs(x0-xf) > 10 ? 5 : 1;
var dir = xf>x0 ? 1 : -1;
var x = x0 + dx * dir;
gb.style.right = x.toString() + "px";
if(x0!=xf){setTimeout("moveGB("+x+", "+xf+")", 10);}
}
</script>
<div id="gb">
<div class="gbtab" onclick="showHideGB()"> </div>
<div class="gbcontent">  
KOD SHOUTBOX ANDA DISINI 

<div style="text-align:right">
<a href="javascript:showHideGB()">
[close]
</a>
</div>
</div>
</div>
<script type="text/javascript">
var gb = document.getElementById("gb");
gb.style.right = (290-gb.offsetWidth).toString() + "px";
</script>

okay . code ni lain sikit dgn Kak Hana punya . sbb gmbar aku besar . sbb tuh aku ade ubah sikit2 .

tulisan bold tuh, korg amek URLgmbar yg korg nk letak . klau taktau , amik jew yg aku bgi kt bwh sekali ni .
tapi kalau korg nk design sendiri pun boleyh . no hal :)

yg masukkan kod shoutbox korg tuh , korg letak je kt situ . tak pyah nk gedik letak kt lain ! :D

Warna biru = saiz gmbar . kalau gmbar korg kecik , korg perkecilkan jew nombor tuh . kalau besar , juz tmbah tnggi dan lebar dia .

Warna purple =  yg ni pulak yg tutup bukak tuh . yg ni aku buat sndiri nk letak berapa sbb dia kdg2 akn terkeluar sikit . kalau korang buat guna aku punya nombor tuh , kalau elok , tak palah . kalau dia terlalu dlm sorok cgt , korg juz kecilkan nombor tuh . kalau dia terkeluar pulak , tambahkan jew nombor tu . okay , phm kn ? tapi , kalau korg guna aku punya gmbar kt bwh ni , tak pyah ubah ape2 dah .

ni ada bberapa gmbar yg aku buat sndiri utk korg :)


Photobucket

http://i1187.photobucket.com/albums/z392/athirahanuar/shout1.png

Photobucket

http://i1187.photobucket.com/albums/z392/athirahanuar/shout2.png

Photobucket

http://i1187.photobucket.com/albums/z392/athirahanuar/shout3.png

gambar aku semua besar gedabak punya . hahaha . kalau taknak yg ni pun , korg boleyh amik kt mane2 ataupun design sendiri . okay , selesai ! :)

credit to : Kak Hanna :)

p/s: kalau tak fhm ataupun takjadi , gitau kt shoutbox . aku akn cuba mmbantu :)

thnks reading . ILY :)

2 comments:

Cik.Tedy said...

hehe..thank you..sy curik satu shoutbox nie..:)

Cik.Tedy said...

p kn satu yanaa nk tanye..nape bile yana buka blog tuu shoutbox tuu terus kuar..bukn laa semua all out but separuh dh terkeluar..then kene p tekan c2 balik nk kasi tutup or open sume..nt tolong bgtaw eyt..post kt shoutbox tuu kew or komen kt post yanaa ea...tq~~